Amazon, Bratislava a helikoptéry...

Autor: Ján Hudák | 21.3.2014 o 14:25 | (upravené 21.3.2014 o 14:32) Karma článku: 5,00 | Prečítané:  886x

Potrebujeme aj Amazon, keď už máme Dunaj? A ako helikoptéry môžu zmeniť podstatu tejto investície? Nápad Amazonu používať helikoptéry, ako bolo publikované v článku SME (tu) v decembri minulého roku, veľmi zaujímavo zapadá do diskusie o výstavbe logistického centra v strednej Európe. Vyzerá to tak, že po mnohých pokusoch postaviť toto centrum pri Brne, ostatné lokality dostanú tiež šancu. Automaticky sa natíska úvaha, či Slovensko by malo vyvinúť úsilie na získanie tejto zákazky na úrovni štátneho záujmu.

Autor tohto článku je z princípu proti priamym štátnym dotáciám, keďže výrazne deformujú podnikateľské prostredie, hoci v (stredo-) európskej realite je nemožné "súťažiť" férovo bez dotácií. Takže by sme boli bez automobiliek, výroby televízorov a s upadajúcim železiarskym a baníckym odvetvím. V prípade, že Amazon by sa rozhodol pre lokalitu pri Malackách alebo Bratislave, zhruba 2000 ľudí by si našlo zamestnanie v oblasti logistiky a prepravy. Pri aktuálnej nezamestnanosti, ktorá je stále vysoko nad 13 % a 2000+ ľudí, ktorí by si našli prácu (minimálne čiastočnú), by to bola veľká pomoc pre sociálny systém a je dobrý predpoklad, že táto investícia by mala dosť veľa pozitívnych sekundárnych efektov, ako napríklad ďalšie pracovné miesta, buď vytvorené vďaka vyšším príjmom ľudí, alebo vďaka subdodávateľom a samozrejme aj pozitívny daňový efekt. Taktiež, toto je veľmi dobrá príležitosť pre Bratislavské letisko, ktoré je ďaleko od svojho kapacitného potenciálu.

Amazon sám o sebe je veľmi progresívna a inovatívna firma, ktorá by mohla byť zaujímavá aj pre slovenské školstvo. Ich nápad s helikoptérami, ktoré by boli schopné doručiť zásielky rýchlejšie ako kedykoľvek predtým, by určite boli vďačným výskumným projektom pre mnohé (slovenské) univerzity v okolí.

Ako teda prilákať Amazon a využiť potenciál, ktorý môže priniesť pre Slovensko? Určite tieto snahy a nielen v tomto prípade, by mali byť oveľa viac koordinované. Takmer každá politická strana má v programe rozvoj vzdelanostnej ekonomiky, ale vyzerá, že ani jedna pre ňu nič nespravila. Plus, komplikovaný systém na začatie podnikania, kde sme v celosvetovom meradle až 49., ale napríklad také Gruzínsko už 8., by mali byť varovaním a výstrahou, aby slovenská konkurencie schopnosť a celkový rozvoj podnikateľského ešte viac neutrpeli.

Samozrejme, že s príchodom takejto investície je spojené veľa práce. Avšak, pri vyššej ako 13 % nezamestnanosti, je až trestuhodné, s akou laxnosťou pristupujú úrady (napr. SARIO) k tejto možnej investícii. Áno, môže sa zdať, že Amazon nie je investícia s vyššou pridanou hodnotou, ale záleží aj na tom, či Slovensko dokáže vôbec využiť šancu a prípadne "pridať" aj pridanú hodnotu. A pridať Amazon k Dunaju.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Z Nemecka urobila Merkelová hýbateľa Európy

Angela Merkelová bola v posledných rokoch tvárou Európskej únie. Bez domáce podpory to bude mať oveľa ťažšie.

ŠPORT

Nórsky divák nevedel, že Sagana na Tour de France vylúčili

Ľudia v Nórsku si majstrovstvá sveta v cyklistike užívajú.


Už ste čítali?